Trochu jiný pohled na situaci kolem líšeňské tramvajové tratě nabízí článek Martina Příborského, zastupitele a předsedy líšeňské ODS, který uveřejnil 18. března 2018 a nyní doplnil o nové informace.
Zdá se, že představitelé magistrátu a Dopravního podniku města Brna vzdali další ze slibovaných investičních projektů v Brně, obnovu tramvajové trati do Líšně na Holzovu. Svůj neúspěch však trapně svádějí na aktivity spolku Holzova – Líšeň, z.s., který vznášel připomínky kvůli necitlivému zásahu obnovené tratě do pohody bydlení místních obyvatel.
17. března 2018 vyšel v brněnské sekci idnes článek o projektu obnovy tramvajové trati ze Stránské skály do Líšně na Holzovu, který se odkládá jako spousta dalších slibovaných investic města. Samotný titulek i celé vyznění článku je velmi tendenční. Není např. vůbec pravda, že se „celá trať“ měla posunout dál od domů – mělo jít jen o její menší úsek. Ani se nedá říct, že by se protihluková stěna dala považovat za adekvátní řešení – vždyť komu by se chtělo z okna dívat do čtyřmetrové stěny? Ale hlavně, celý tento článek se snaží shodit odpovědnost za další nesplněný slib současného vedení města na občany, kteří jen hájí svůj základní životní zájem na klidném bydlení. Ve skutečnosti totiž byly námitky spolku, např. požadavek na posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), relativně rychle zamítnuty, a nemohly tak projekt zdržet více než o několik měsíců. Skutečné důvody tedy můžeme hledat spíše v nepřipravenosti projektu z hlediska potřebných povolení. Dopravní podnik zřejmě předpokládal, že se obejde bez územního řízení, které je předstupněm ke stavebnímu povolení, ale nakonec muselo být zahájeno a stále ještě nebylo dokončeno. Pokud tedy bude projekt opravdu zmařen, tak určitě ne kvůli oprávněným výhradám spolku k úskalím projektu, ale kvůli neschopnosti magistrátu projekt naplánovat a administrativně připravit tak, aby byl v souladu s právními předpisy.
Navíc z pohledu jak dnešních potřeb, tak budoucího plánovaného rozvoje Líšně, je naprosto evidentní, že obnovovat trať v původním koridoru je nesmysl. Kromě zničení životního prostředí obyvatel Holzovy, kterým by tramvaj jezdila pár metrů od oken a navíc někde v úrovni prvního patra, by způsobila i obrovské dopravní komplikace u křížení s Drčkovou i na křižovatce Holzovy a Letecké, kde se plánoval kruhový objezd. Očekávat by se daly dopravní zácpy anebo další zatížení automobilovou dopravou ulice Holzovy, kudy by řidiči objížděli dvojnásobné křížení s tratí. A navíc celá obnova šaliny je zdůvodňována potřebou napojit novou čtvrť, jež má vyrůst na poli nad Zetorem. Ze všech těchto důvodů je tedy zřejmé, že by trať ve svém posledním úseku dnes již měla vést z druhé strany čtyřproudové silnice Drčkovy. To by bylo jen pár desítek až stovek metrů od původního koridoru, a tedy blízko i pro obyvatele Staré Líšně. Toto řešení navrhoval jak spolek, tak městská část Líšeň.
Jenže to by muselo vedení města např. řešit nový územní plán, vykupovat pozemky a vůbec rozvíjet město urbanisticky podle skutečných potřeb jeho občanů. Místo toho se rozhodli jít nejjednodušší cestou, aby si mohli rychle sáhnout na evropské peníze v řádu stovek milionů a ještě se prezentovat, co všechno pro Brno dělají. Přitom potřeba druhé tramvajové trati do Líšně není nijak akutní. Jsem pro její obnovu, ale ta by měla jít ruku v ruce s plánováním a výstavbou nové čtvrti mezi Drčkovou a Zetorem. Přál bych si, abychom tento úkol pojali zodpovědně, profesionálně a s ohledem na potřeby místních a do budoucna vybudovali pro nové obyvatele čtvrť, kde se bude dobře žít. A díky tomu nebudeme muset dále ani zahušťovat stávající zástavbu, ani ničit přírodu okolo Líšně.
Martin Příborský, zastupitel a předseda ODS Líšeň
Zdroj: Převzato z internetových stránek ODS Líšeň (ods-lisen.cz)
Kategorie:
Komentáře
Ještě trochu jiný pohled
Líšeňská ODS i radnice asi považují za svůj úspěch, že tramvaj na Holzovu se odloží, nejlépe natrvalo. K argumentaci, že tramvaj má jezdit někomu kolem oken, dokonce na úrovni prvního poschodí, nebo že za zahradou budou mít zeď bych rád připomněl, že trať je tam od roku 1905, nikdy nebyla formálně zrušená a všechny domy byly postaveny později. S argumentací, že bydlím u trati, která je 50 let zarostlá křovím a teď, když se křoví vykácelo, bylo poškozeno životní prostředí, se nikdy nic nikde nepostaví. Město se jednoho dne zahustí tak, že se doprava po silnicích úplně zastaví a do města dojedeme jen tramvají po samostatném tělese. Ale to není dnes pro přízeň voličů argument, řeší se jen, že někdo si postavil dům s bazénem, spoléhal, že na trati bude jednou provždy křoví a ono ejhle. Stálo by za to vyjet z Líšně, ale ne do Brna, ale třeba do některého evropského velkoměsta a podívat se, jak je tam každá píď využitá, podívat se, kudy všudy se proplétá veřejná doprava v podobě různých městských drah, pozemních lanovek a podobných zařízení, ale ta města díky tomu jsou v pohybu.
Tramvaj do Líšně, Holzova ulice.
Vážení,zajed´te se podívat do Rakouska, místní vlak, jezdící mezi Vídní a Bádenem jezdí mezi domy,je jisté,že městký úřad vyřešil tuto situaci s majiteli domů kterým jezdí tyto místní vlaky kolem 5m. kolem domů !! Vlaky jsou tiché a majitelé domů dostávají určitě od Města slevu na daních ??nebo finanční pomoc.
S pozdravem, Václav Svoboda,Brno Líšeń.
další pohled na věc
Je to článek lokálního politika, který se chce zavděčit svým voličům a z tohoto pohledu ho lze pochopit. Kromě dopravní obslužnosti, kterou obnovená šalina přinese, úmyslně pomíjí další dvě výhody:
- využití stávajícího tělesa dráhy
- napojení muzea MHD
K některým výrokům relativně nesourodého článku:
"vždyť komu by se chtělo z okna dívat do čtyřmetrové stěny?" - nejspíše lidem, kteří se rozhodli si postavit dům u tramvajové trati.
"Jsem pro její obnovu" - no vida, tak přece. Asi bylo jen potřeba se vykecat. :)
"...ani ničit přírodu okolo Líšně" - díky rekonstrukci stávající tratě není třeba ničit přírodu stavbou nové.
Fuj
Fuj
Přidat komentář