Nedávno v debatě s občanem zazněla výčitka, že jsme jako samospráva k ničemu, když i taková jednoduchá stavba jako rozšíření hřbitova trvá skoro tři roky. Působí to nesrozumitelně a blbě se to vysvětluje, že ačkoliv je hřbitov v Líšni, tak s jeho opravou a rozšířením nemá samospráva Líšně nic společného. Nicméně tento problém ukazuje na jistou nepružnost a strnulost komplikovaně nastavené správy města, která v malém měřítku městské části nemá potřebný tah na branku.
Město Brno rozšiřuje hřbitov již více jak 900 dní. Věřím, že trpělivost růže přináší, ale i tak je to i na mě dlouhá doba. Naše očekávání snad bude na jaře naplněno a líšeňský hřbitov se dočká rozšíření o novou část s chodníčky, kolumbáriem a otevření opravených toalet, abychom mohli přestat s provizorním řešením mobilních záchodů umístěných vedle těch opravených, ale nepřístupných. Líšeň umísťuje mobilní „ToyToy“ záchody, jaksi z nouze, aby nemuseli návštěvníci tohoto pietního místa prožít krušné a nedůstojné chvíle a v případě potřeby nehledat útočiště v nejbližším keři či u stromu.
Avšak příběh rozšíření a opravy hřbitova začíná v roce 2015, kdy město Brno, zastoupené Investičním odborem magistrátu města Brna, vypsalo veřejnou soutěž na rozšíření a úpravu líšeňského hřbitova. Veřejná soutěž byla ukončena na podzim téhož roku a termín realizace byl cca 275 dní od podpisu smlouvy. I kdyby nepřízeň počasí byla obzvláště krutá a práce v zimních měsících zastaveny,tak měl být hřbitov otevřenna Dušičky v roce 2016. Bohužel jsme se nedočkali ani o rok později.
Zdá se, že zprovoznění nově vybudovaných částí se dočkáme (doufejme) až letos z jara.Vypadá to jako by z Brna do Líšně nebylo příliš vidět. Centralizovaná a mocná správa města Brna jistě umožňuje vykonat velké věci, ale často také rozhoduje bez potřebné citlivosti a znalosti místních poměrů, bez ohledu na potřeby konkrétních občanů. Prostě se zdá, že z té výšky nejsou vidět jejich přání a problémy. A pak se taky zcela zbytečně stane, že jednoduchá stavba netrvá 300 ale 900 dní. Prostě se zdá, že buď to někdo nepovažuje za důležité, nebo jsou jiné priority ve městě Brně.
Domnívám se, že se jedná o důsledek přílišné centralizace rozhodování a svěřených pravomocí do rukou města Brna. Pro běžnéhoobčana je nesrozumitelné, proč v Líšni působí dvě samosprávy. Je nepřehledné, že o chodníky se stará Líšeň, zatímco o komunikace, kde jezdí MHD Odbor dopravy magistrátu města Brna, nebo Dopravní podnik města Brna a znovu o obslužné takzvané „účelové“ komunikace opět Líšeň. Jak má občan poznat, kde vedou ty neviditelné hranice jednotlivých správců?Jak má vědět, že podchody spravuje město Brno, lampy Technické sítě Brno a městská část pečuje o zeleň. Někdy si nejsou jisti ani zastupitelé města Brnanebo Líšně, jak se v tom potom má vyznat občan. Je potřeba správu Brna a Líšně zjednodušit.Považuji za správné, vrátit kompetence a peníze samosprávám městských částí, které mají k lidem o poznání blíže.Dokáží efektivněji komunikovat s občany na schůzkách, veřejných debatách a zastupitelstvech v místě a s lidmi, kterých se problémy přímo týkají.
Je potřeba správu Brna zjednodušit! Město se musí reformovat a ve prospěch občanů a subsidiarity musí posílit kompetence a financování městských částí, jinak jsou městské části skoro zbytečné a jsou z pohledu centrálního řízení Brna nadbytečné.
Břetislav Štefan, Váš starosta
Videa:
Kategorie:
Komentáře
Chodník
Dobrý den, kdy konečně spravíte chodník mezi Renaultem a bývalý McDonaldem? Je to pár dlaždic, ale už to budou také tři roky rozbité..:-(
Přidat komentář