Úterý 26. listopadu 2024
Vložil vlisni.cz on February 12, 2014
Ilustrační foto (zdroj: Lukáš Karnet)

Je tomu už rok, co jsem inicioval petici za dopravní obslužnost pošty v Líšni.

Autoři změn v brněnské hromadné dopravě tehdy opomněli skutečnost, že pošta 28 (zastávka Strnadova, pošta nese název Vlkova) je obsluhována pouze rušenou autobusovou linkou č. 45. Pseudoargument, že zde nadále zastavují  autobusové linky regionální dopravy č. 201 a 202, můžeme chápat jako neobratné zastírání faktu rozlitého mléka.

Petici podepsalo v prvních týdnech loňského roku 916 petentů. Lze samozřejmě diskutovat, zda je to málo či mnoho. Faktem zůstává, že přímým důsledkem petice je obsluhování zastávky Strnadova tudy projíždějící linkou 82 s platností od 2. května 2013.

Zde si dovolím malý historický exkurz. Autobusové linky č. 81 a 82 jezdí od roku 1992 (tehdy pod linkovým označením 205 a 204). Město Brno tehdy vyšlo vstříc požadavku organizací zdravotně postižených na bezbariérovou dopravu. Připomínám, že Dopravní podnik města Brna v té době nedisponoval žádným nízkopodlažním vozidlem, ta se v brněnské MHD začala objevovat velice poskrovnu až od roku 1997 (tramvaj RT6N1). Upravené autobusy (s namontovanou plošinou) zajišťovaly dopravu pro brněnské vozíčkáře. Jejich trasa i intervaly byly přizpůsobeny této cílové skupině cestujících. Za 22 let se mnohé změnilo k lepšímu. Díky obměně vozového parku mohou dnes vozíčkáři cestovat, sice většinou s dlouhým čekáním na nízkopodlažní spoj, běžnými linkami po celém městě. Původní „vozíčkářské“ linky však nezměnily trasování ani intervaly. Nyní tedy jedna z nich zajišťuje dopravní obslužnost spádové pošty pro 27 000 obyvatel. Zdánlivě to má logiku. Většina obyvatel může dojít několikasetmetrovou vzdálenost na zastávku Vlkova, nebo až na dopravní uzel Novolíšeňská. Ten, kdo se na to necítí, musí se směrovat na linku, jezdící ve dvouhodinovém intervalu. Logika je jedna věc, systémové hledisko věc druhá. Stačí zavzpomínat, že do konce roku 2010 byla v provozu linka č. 56, která obsluhovala jak polikliniku na Viniční, tak právě líšeňskou poštu…

Změnami v MHD od 1.1.2013 byla právě Líšeň dotčena citelně. Kromě již zmíněné (ne)obslužnosti pošty, jde zejména o pásmový“ provoz linky č. 8 v dopoledních hodinách všedních dnů, kdy musí cestující z každé druhé tramvaje na Novolíšeňské vystoupit a čekat na další osmičku, která jede, až na Mifkovu, a dále přetrasování autobusu č. 78 přes Židenice, takže Líšeň ztratila přímé spojení s Vinohrady. Mnoho Líšňáků ztratilo také dobré spojení na severní okraj brněnského centra zrušením tramvajové linky 13, a ve výčtu negativních dopadů změn bychom mohli pokračovat…

Otázkou zůstává, a po více než roce  je stále více na pořadu dne, zda změny přinesly slibované úspory a větší efektivnost provozu. Nebo je snížení komfortu cestujících po roce jediným hmatatelným výsledkem změn?

Lukáš Karnet
Člen Rady městské části Brno-Líšeň

Kategorie: 

Komentáře

S příspěvkem pana radního Karneta nelze nesouhlasit, omezení MHD je nehoráznost, zejména dostupnost pošty. Velmi mi vadí i doprava z Líšně na Vinohrady. Jelikož se ze sídliště Líšen stává chudobné "bydliště" jezdím na Vinohrady často, hlavně nakupovat, takže při porovnání např. vybavení veřejných prostor lavičkami, zelení atd. (jezírko s vodotryskem a posezením před radnicí) konstatuji, že vedení vinohradské radnice a zastupitelstvo, pracuje pro občany velmi dobře. Což o radnici líšeňské říci nelze.

Vy ty vysledky jiz mate ? Predpokladam, ze s magistratem komunikujete, takze bych byl rad, kdybyste se s nami o ne podelil.
Co soukromi dopravci ? Pokud je v uvedenych lokalitach takova poptavka po doprave danych specifickych parametru, prijde mi zvlastni, ze se toho jeste zadny soukromy subjekt nejal a nerealizoval podnikatelsky zamer.
Mate nejakou kalkulaci ? O jakych nakladech se tu bavime ? A jake jsou moznosti financovani ?

Dobrý den,
ano, líšeňská politická reprezentace komunikuje s Odborem dopravy Magistrátu města Brna i společností KORDIS, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihomoravském kraji. Před několika dny jsme právě KORDISU odeslali připomínky k Dopravnímu plánu na rok 2015, do kterých jsme zapracovali všechny připomínky zmíněné v mém příspěvku. Změny ve vedení linek, potažmo intervalech, budou realizovány ke změnovému datu v prosinci letošního roku. Navrhujeme taková řešení, která nenavýší dopravní výkony - např. pro obslužnost líšeňské pošty navrhujeme vrátit linku č. 78 do původní trasy i intervalů a obnosvit linku č. 56.
Je však třeba si uvědomit, že organizace veřejné dopravy je záležitostí Města a Kraje, tedy vyšších úrovní než je městská část. Přímý rozhodovací vliv zde nemáme - nemůžeme vedení o vedení linek MHD v Líšni rozhodovat. Důležité však je, a to děláme, nenechat tyto věci "spát", a důsledně naše požadavky připomínat.
Osobně si myslím, že veřejná doprava ve velkém městě by neměla být svěřena soukromým dopravcům. Nechceme přece ve výsledku chaotický nepřehledný systém drahých linek veřejné dopravy... Systém veřejné dopravy v Brně, jakkoliv poznamenaný poslednímy škrty, patří k jednomu z nejlepších v ČR. A to je schopen zajistit pouze 1 provozovatel, nikoliv několik vzájemně si konkurujících.
Lukáš Karnet