Sobota 05. dubna 2025
Vložil vlisni.cz on May 12, 2016
Ilustrační foto (zdroj: facebook KC Líšeň)

Ředitelka líšeňského kulturního centra rezignovala. Organizace, která se starala o kulturní život v Líšni a spravovala budovy Dělňáku a Kotlanky je tak bez vedení. Zastupitelé tak v současnosti řeší, jakým směrem se dál bude ubírat. V rámci pokračování projektu "Poznej svého politika" jsme je požádali o odpovědi na několik otázek týkajících se budoucnosti KCL

 

Otazky politik

ČSSD

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Rezignace paní ředitelky byla velmi nečekaná. Znám důvody, které uvedla ve výpovědi z pracovního poměru, který mi paní ředitelka předala na jednání rady městské části, dne 23. 3. 2016. Pravidelné schůzky a jednání nebyly v mé kompetenci, takže o mnoho více nevím. Oblast kultury byla zastupitelstvem svěřena panu radnímu Štědronskému. S určitou výjimkou, o kterou jsem velmi stál a požádal, abych mohl nadále organizovat některé kulturní akce – jedná se především o Líšeňské Hody, ples a vánoce.

Avšak domnívám se, že bude nejlepší zeptat přímo paní ředitelky Mgr. Margarity Rumenové, případně pana radního pro kulturu.

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

Nejdříve je třeba říci, co od této organizace očekáváme. Nahlíženo selským rozumem a nadsázkou, když chci pokosit trávník, tak si nevezmu sekyrku, a stejně tak podle náplně činnosti mohu volit vhodnou formu organizace, nebo odboru, v jiných případech mohu použít dotací, či externí spolupráce.

Bez definování našich očekávání, předpokladů a požadavků se může opět jednat o bezcílné bloudění ve smyslu: pokus / omyl. Bohužel za peníze nás všech, neboť kulturní organizace zachází s veřejnými prostředky městské části a s naším majetkem.

Osobně si v tuto chvíli neumím jednoznačně odpovědět. Právě proto, že nemají zastupitelé jednotný a projednaný názor, jak má vypadat organizace kulturního života, včetně náplně, zda má být servisní organizací pro radnici, spolky, nebo „pouze nakupujícím“ kultury do kulturního domu, či kreativním hybatelem v kulturním životě obce.

K rozhodnutí lze dospět až po zodpovědné diskuzi. Domnívám se, že odchody ředitelů a ředitelek KCL jsou příliš časté. Časté změny ve vedení zřejmě destabilizují organizaci, což opět není dobré pro líšeňskou kulturu. Při hlubším zamyšlení, může tento fakt poukazovat na určitou systémovou příčinu. Pokud se nám nepodaří nalézt důvody pro časté rezignace vedení KCL, pak je možné a víceméně pravděpodobné, že ke konsolidaci organizace a pevnému včlenění do líšeňského kulturního dění nedojde ani s novým ředitelem/ředitelkou.

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

Otázka souvisí s mými výše uvedenými vyjádřeními. Pokud nebude shoda mezi občany, veřejností a zastupiteli v tom, co očekávají od organizace kulturního dění v Líšni, tak lze předpokládat, že dříve, či později dojde ke konfliktům, nedorozuměním a ve svém důsledku k nehospodárnému nakládání s veřejnými prostředky. Kde se nekomunikuje, vznikají problémy. Je třeba vyjasnit a upřímně si říci, proč a k čemu organizaci chceme a pak zvolme podobu a fungování této organizace. Bez jasného zadání, toho od nového vedení můžeme jen pramálo očekávat.

Břetislav Štefan
starosta Líšně

ANO

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Samotná rezignace je vždy aktem jisté nespokojenosti, samotné důvody pak ovšem mohou být odlišné. Pokud je nám dobře známo tak vedení KCL spadá do gesce radního z TOP 09. Díky diskuzím či informacím ze zastupitelstva jsme se dozvídali, že zřejmě největší negativu bylo ve financování KCL.

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

Domnívám se, že současná podoba KCL je vyhovující. KCL by nemělo být příliš ovlivňováno politicky, nicméně je důležitá kontrola nákladů na navržené projekty či jak probíhá pořízení hmotného či svým nákladem již případně nehmotného majetku v rámci KCL.

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

Co se týká aktivního programového vedení KCL neměl bych téměř co vytknout, snad jen že by se mělo více zaměřit na spolupráci v rámci kultury s regiony, které jsou naší obci jaksi bližší. Mám na mysli i možnosti využití fondů či grantů  v rámci operačního programu Nadnárodní spolupráce – Střední Evropa (Cíl 3 - Evropská uzemní spolupráce). Na podporu středoevropského regionu, tj. spolupráci s regiony, lépe pak kraje z příhraničí Slovenska a Rakouska ( CENTROPE Central European Region) Z vlastní zkušenosti vím, že děti např. děti v rakouských školách se o tomto regionu učí. Myslím, že tímto směrem by bylo dobré zintenzivnit spolupráci, a to nejen v kultuře.

Ing. Bohumír Myslín

KDU-ČSL

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Informace o výpovědi paní ředitelky byla náhlá a pro mě nečekaná.

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

Pro další fungování KCL považuji za důležité především širokou shodu napříč všemi politickými stranami ohledně očekávání od KCL a požadavků, které na tuto organizaci představitelé městské části kladou.  

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

Kulturní centrum by mělo být schopné naplnit Dělňák kvalitním kulturním programem pro líšeňské občany, poskytovat prostor pro činnost společenských a kulturních spolků v Líšni, využívat jejich potenciál. Mělo by propojovat jednotlivé organizace, které v Líšni společenské a kulturní akce pořádají. V budově Kotlanky (pokud zůstane pod správou KCL) by mělo rozvíjet seniorské centrum, které zde začalo vznikat v rámci projektu RÉVA.

Eliška Vondráčková
místostarostka MČ

TOP09

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Ano, překvapila. Manažer sklízí plody své práce vždy až po delším čase. Měl jsem pocit, že se situace konečně zlepšuje. Paní ředitelku jsem považoval a stále považuji za velmi dobrého uměleckého ředitele. Snad zpočátku ne zcela docenila citlivost některých témat jako přístup k Líšeňským spolkům. Také asi nebylo za začátku zcela jasné, jaká je vlastně organizační struktura a jakou míru samostatnosti ředitel KCL má, komu se odpovídá a jak významná je otázka hospodaření. Tyto „porodní bolesti“ se ale z mého pohledu postupně vyřešily nebo řešily. Myslím, že je to škoda, že se rozhodla skončit. Znám důvody, které uvedla radě, ale tyto důvody mě nepřesvědčily.  

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

Podle mého osobního názoru je strategie KCL dlouhodobě nešťastná. V době, kdy se vypisoval konkurz na paní ředitelku, jsem byl v opozici a podmínky konkurzu jsem neschvaloval. Přesto si myslím, že konkurz nebyl vypsán špatně a byl veden snahou o maximální kvalitu.
Já osobně jsem dnes přesvědčený, že by bylo optimální oddělit Kotlanku a Dělňák. Kotlanka by měla dále pokračovat jako prostor, který radnice pronajímá, ale kde aktivně prakticky nic neorganizuje, stejně jako zde prakticky nic neorganizuje vedení KCL. Pronajímání dokáže efektivně organizovat úředník podle předem pevných pravidel.
Byť činnost KCL je dominantně na Dělňáku, sídlí vedení KCL a zaměstnanci na Kotlance. Proto by se podle mého názoru mělo nové vedení soustředit především na tento prostor a činnosti s ním spojené.
Chci hledat koordinátora, který umí naslouchat a stmelovat a dobrého hospodáře. A jen trochu uměleckého ředitele KCL. Úzká spolupráce s kulturní komisí a se spolky a Líšeňskými organizacemi musí být jeho zásadní priorita. 

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

To jsem vlastně už popsal. "Dělňák" by měl být společenské a kulturní centrum staré Líšně. Dělňák by měl více žít – nejen budova, ale i hřiště – být otevřený a vybízet k posezení.
Jako politik do děje nechci vstupovat. Čekám na širokou shodu nového vedení, spolků, sdružení a kulturní komise a svoji roli vidím v diskuzi, jak velkou finanční částkou z rozpočtu Líšně realizaci této shody podpoříme.      

Vlastimil Válek

 

STAN

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Rezignace paní ředitelky nás velmi překvapila, a to rozhodně ne v pozitivním smyslu slova. Velmi často jsme s ní spolupracovali a spolupráce byla vždy vstřícná a velmi profesionální. Dle našeho názoru se činnost KCL pod vedením paní ředitelky vyvíjela správným směrem a dle našich představ. Nad důvody rezignace nechceme spekulovat, protože oficiálně nebyly do dnešního dne sděleny.

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

Jednoznačně jsme pro zachování současného modelu řízení a chodu KCL. Jsme sice seznámeni s tím, že existují i návrhy na jiné varianty řešení podoby KCL, ale s ohledem na to, že prozatím nebyly představeny, tak nemá smysl se k nim více vyjadřovat, zda by byly přínosem či nikoli.

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

KCL by mělo nadále pořádat, spolupořádá či jenom spravovat „kulturu“ v rámci Líšně. Vždy je možné věci zlepšit, inovovat či jenom oživit novým náhledem, což je asi to, co očekáváme od nového vedení KCL. Současně jsme samozřejmě pro rozšiřování kulturních akcí dalšími směry. Doufáme, že výběr nového ředitele/ředitelky KCL povede k dosazení zkušené a kreativní osoby do vedení KCL, jež je zároveň schopna plnit požadavky zřizovatele.

Tereza Vašíčková

KSČM

Otázky č. 2. a 3. jsou v této chvíli, kdy neznám důvody rezignace pí ředitelky, i když mě osobně její rezignace nepřekvapila (viz známá Goldoniho hra Sluha dvou ( u nás tří) pánů), neadekvátní našim znalostem o faktické situaci.

Daniel Borecký

 

 

 

ODS

1. Překvapila Vás rezignace ředitelky KC Líšeň a znáte její důvody? 

Přestože jsem věděl o jistých sporech mezi paní ředitelkou Rumenovou a vedením radnice, její rezignace mě překvapila. Paní ředitelku považuji za relativně schopnou, a proto je škoda, že se s ní radnice nedokázala rozumně dohodnout na oboustranně akceptovatelné koncepci fungování KCL. Problém může být, že žádná jasná koncepce neexistuje.

2. Jste pro zachování současné podoby KC Líšeň, nebo jste pro jiné řešení, případně jaké?

 Líšeň je kulturně velmi živá obec. Rozvíjí se zde tradice a je tu spousta činnorodých lidí. Proto je instituce typu KCL velmi užitečná, aby usnadňovala, propojovala či přímo organizovala kulturní aktivity. Preferoval bych relativně nezávislou organizaci, která by se řídila jasnými pravidly a cíli. Samozřejmě pod dohledem volených orgánů obce, pokud je placená z veřejných prostředků, ale nikoliv tak, aby tyto orgány zasahovaly do jejího každodenního provozu.

3. Jakou máte představu o dalším fungování KC Líšeň a co očekáváte v případě zachování jeho současné podoby od jeho nového vedení?

Nejdříve by si měla radnice ujasnit, co je účelem KCL, čemu by se mělo věnovat především a co jsme ochotni dotovat z rozpočtu Líšně a naopak, co je spíše doplňková činnost a na co by si mělo sehnat peníze jinde. Hlavním principem by každopádně mělo být, že dotovat je možné pouze veřejně prospěšné aktivity, které si na sebe nemohou vydělat samy.
Jelikož je KCL líšeňská organizace, měla by se především věnovat podpoře veřejně prospěšných aktivit Líšňáků a na ty by také měly jít dotace z rozpočtu městské části. Otázkou zůstává, co je veřejně prospěšné. Pro mě jsou to např. udržování folklórních tradic (hody, ostatky apod.), akce, kde se místní mohou potkávat (ples), a jakékoliv další činnosti, které podporují sounáležitost místních občanů a rozvíjejí jejich vztah k místu. Ten se totiž potom pozitivně projevuje v mnoha jiných oblastech života - lidé se např. začnou více zajímat o místní dění a sami aktivně přispívají k rozvoji veřejného prostoru. 
KCL by se samozřejmě mohlo angažovat i ve zprostředkování jiné kultury místním občanům, což je také velmi užitečné. Nicméně tady by mělo spíše hledat jiné zdroje financování (sponzorské dary, granty) anebo poskytovat jen omezenou podporu soukromým iniciativám.

Takto bych tu celkovou koncepci v hrubých rysech viděl já. Jaké konkrétní aktivity by pod ní mohly spadat, jaká by měla být kapacita KCL a kolik peněz na to potřebuje, by ovšem měli posoudit odborníci, kteří kultuře rozumí a podrobně znají líšeňské kulturní prostředí. 
 
Martin Příborský

Kategorie: 

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.