Květnová veřejná debata se zaměřila na problematiku mateřských školek v Líšni a na hodnotící kritéria pro přijetí dítěte do MŠ. Tuto veřejnou debatu uspořádalo občanské sdružení Líšeň sobě a portál vlisni.cz na základě rozsáhlé debaty k této problematice na stránkách portálu vlisni.cz.
Jak z veřejné debaty vyplynulo, líšeňské maminky se mohou těšit na další nová místa, která se budou obsazovat začátkem školního roku standardním způsobem. To znamená formou papírové přihlášky v MŠ. Místostarosta Sedláček přislíbil, že o volných místech v MŠ bude veřejnost informována prostřednictvím webových stránek radnice.
Velká část veřejné debaty byla věnována kritériím pro přijetí dětí do MŠ. Maminky současná kritéria kritizují a mají k tomu své oprávněné důvody. Nutno říct, že jejich argumenty by měly slyšet především politici, kteří nás zastupují v Parlamentu. Zde by viděli, jak „jejich“ rozhodnutí v praxi vypadá a jaké komplikace přináší do života rodinám s dětmi.
Diskutující veřejnost zajímalo i navýšení míst v MŠ. Zaujala je varianta přestavby současné ZŠ na ul. Pohankova na MŠ. Zde by mohl být kvalitní prostor pro cca 150 děti. Vedení radnice ovšem namítá, že je to velice ekonomicky náročná varianta. Tento argument ovšem narazil na odpor radního Košuliče, který je přesvědčen, že varianta MŠ na ulici Pohankova je nejen efektivní, prostorově vyhovující, ale je schopna rychle řešit současnou situaci s nedostatkem míst v MŠ.
„Prostory jsou suché a kvalitní. Škola má i vlastní zahradu…“ dodal radní Košulič
Starosta Štefan vidí v případě potřeby dalších míst vybudování nových MŠ z buněk.Příkladem by mohlo být řešení v Mukařové. (viz zde)
O problematice míst v MŠ v Líšni vyšel článek od Jana Spěšného v Brněnském deníku, který naleznete zde.
Video z veřejné debaty má vzhledem k podmínkám zhoršenou kvalitu zvuku v prvních 15min. záznamu.
Kategorie:
Komentáře
Postřehy k debatě
Zdravím.
Byl mi dopřán ten luxus, že jsem shlédla celou debatu. Jako matka malého dítěte "školkového věku", těhotná a ekonomka zároveň mám několik hledisek k nahlížení této problematiky. Dodávám, že první dítě státní školku navštěvuje. Pokud by nebyl prvotní problém nedostatku míst ve školkách, nemusely by se rodiče dohadovat, které dítě má větší právo být ve školce. Ideální stav by byl, aby ve školce byly všechny děti, jejichž rodiče o to projeví zájem - ať kvůli "vzdělání" nebo "jen hlídání". Chápu ale, že každá sranda něco stojí. Po zhlédnutí debaty to vypadá, že jediná věc, kterou by měla Líšeň řešit jsou školky. Finanční prostředky jsou jako vždy omezené, nikdy jich nebude nadbytek a je třeba je "nějak" rozdělit do všech oblastí. Jako důchodci budeme zas bojovat o to, aby byly naše potřeby řešeny třeba na úkor dětí atd.
Celkem mě v tomto světle zaujala zmínka o jakési dotaci pro rodiče, jejichž dítě nebylo do školky přijato. Podrobnosti bohužel sděleny nebyly. Pokud by po započtení dotace do rodinného rozpočtu vyšly náklady na "umístění dítěte kamsi" rozumně - tj. ne 8000,- za měsíc pro soukromou školku (při umístění 2 dětí už se rodič nemusí obtěžovat chodit do práce, jelikož se může snadno dostat do mínusu), ale třeba 4000,-, které by již pro některé rodiny byly schůdné, věřím, že by to byl přínos i pro rodiče, kteří chtějí/musí nastoupit do práce dříve než ve 3 letech dítěte a také pro ty, kteří měli tu smůlu a dítě se jim narodilo v září, říjnu atd. - tj. dovrší 3 let v průběhu školního roku. Počet těchto neumístěných dětí nikde nezazněl - věřím, že i jejich rodiče by rádi nastoupili do své práce... Odborníci jistě vyčíslí náklady na dotaci pro jedno dítě (na rok?) v porovnání s náklady pro vytvoření dalšího místa v MŠ.
Dále nikdo nezmínil prognózy porodnosti na další roky a skutečná čísla porodnosti v minulých letech - tj. kolik je momentálně v Líšni dětí mladších 3 let. Neboli: vznikne-li letos nové místo v MŠ, jak dlouho jej bude Líšeň potřebovat? Pokud se nyní bavíme o řešení na jeden rok nebo dva, chápu zamítnutí návrhu přestavby ZŠ Pohankova na obří MŠ. Co s ní pak budeme v Líšni dělat, až nebude za x let třeba? Další zajímavý údaj by byl, kolik by stála zpětná přestavba z MŠ zpět na ZŠ. Co si budeme povídat: v ZŠ Pohankova jsou, nemýlím-li se, třídy prvního stupně ZŠ. Abychom si tvrdě nevybojovali dostatek míst v MŠ a za rok za dva nezjistili, že děti nemají kam jít do první třídy!
Teď mě asi dost rodičů zatratí... Osobně bych zvážila i variantu odstupňování školkovného např. podle věku. "Výchova" dítěte ve školce není pro zřizovatele ziskovou aktivitou, ale proč jí neudělat alespoň trochu méně ztrátovou? Zároveň by se zredukoval počet dětí, které školku navštěvují "ačkoliv vůbec nemusí" - tj. rodič je na MD/RD s jedním dítětem a starší hlásí do školky, popř. je doma "jen tak"... Předškoláci mají návštěvu MŠ "zdarma". Jistým zadostiučiněním je, že začne platit zákon, který zpoplatní docházku těch, co jsou předškoláky více než jeden rok. Dítě mezi 3 - 5 roky platí cca 500 - 1000,-/měs. (bez stravy). Pokud budu chtít do MŠ za této situace umístit dítě mladší než 3 roky, ať je školné třeba dvojnásobné - každý si pak umí spočítat, jestli se radši bude věnovat "jen" výchově, a nebo půjde "dřív" do práce. Teď je to bezpředmětné, dvouleté dítě ve školce je utopií.
Při debatě byla hojně kritizována kritéria pro přijetí - stará i nová. Osobně se mi jeví jako v pořádku kritérium věk. K němu bych ale určitě přidala samoživitele a také i staršího sourozence. Vím, že pro rodiče jednoho dítěte, které se navíc do školky nedostalo, se jeví toto kritérium jako čistě diskriminující. Poté, co naše dítě navštěvuje školku, která se zavírá nejpozději v 16,15 h., bojujeme s nedostatkem času, stráveného v práci. Nedokážu si představit, že bychom mohli "ztratit" další půlhodinu - hodinu denně umístěním a vyzvednutím druhého dítěte z druhé školky. To už by nešlo řešit jinak než zkráceným úvazkem, který také není vždy v souladu s představami zaměstnavatele a nemálo se podepíše i na příjmu rodiny.
Chápu též rodiče na MD/RD, kteří nechtějí být diskriminováni. Za současného stavu by neměli šanci umístit dítě do školky dřív než v předškolním věku. Vím zatím, jak vytěžující může být péče o jedno dítě. Umím si též představit, že se budu plně věnovat i druhému dítěti tak, jako prvnímu - tj. budu moct mít vyhrazený čas jen pro něj, když starší bude ve svém kolektivu v MŠ. Ale to už jsou jen "třešničky na dortu".
Nezbývá než doufat, že se naše děti někdy dostanou do školky a také do školy a že se to stane v čase, který nám bude nějakým způsobem aspoň trochu vyhovovat.
konečně někdo kdo se trochu
konečně někdo kdo se trochu zamýšlí, bohužel nemám čas, budí se mi mladší dítě zatímco starší právě usnulo.
Jen musím okomentovat: "Chápu též rodiče na MD/RD, kteří nechtějí být diskriminováni. Za současného stavu by neměli šanci umístit dítě do školky dřív než v předškolním věku. Vím zatím, jak vytěžující může být péče o jedno dítě. Umím si též představit, že se budu plně věnovat i druhému dítěti tak, jako prvnímu - tj. budu moct mít vyhrazený čas jen pro něj, když starší bude ve svém kolektivu v MŠ. Ale to už jsou jen "třešničky na dortu"."
Nechápete, pochopíte, až budete mít starší 3 týdny doma nemocné, ne u babičky či jinde. Mám tři děti, při druhém jsem na tom byla stejně jako vy - jedno doma, jedno ve školce. Jedním slovem: POHODA. Teď mám doma jedno, kterému budou 4 a batole. 3,5 - 4-5 leté dítě potřebuje výrazně jinou náplň dne než batole. A ano, v současném stavu bude mít místo jako předškolák. "třešnička na dortu" je něco, co bylo v minulosti standartem a každá matka, která má 2 děti doma nechce, aby to starší odnášelo mladšího(až budete mít ty dvě děti doma uvidíte co je to mít 20x denně rozpolcené pocity). Nikdo po maminkách dřív nechtěl aby suplovaly neschopnost státních organizací zajistit dostatek míst a proměnit se v učitelku a kuchařku. Co takhle kdybych vzala to nejstarší dítko ze školy a učila ho sama, když už jsem doma ? se klidně ztrojnásobím.
kopíruji kritéria pro novou třídu Bratří Pelíšků:
Kriteria pro přijetí dětí:
děti s trvalým bydlištěm v Líšni, jejichž matka je pracující samoživitelkou + 4b
(jen by mě zajímalo jak se ověřuje, že ten pán co tu chodí je jen spolubydlící a razítko a telefon do zaměstnaní dá taky kamarád)
děti s trvalým bydlištěm v Líšni – jejichž sourozenec navštěvuje naši MŠ + 4b
(takže zase dvouleté dítě má přednost před 6 letým, jestli maminka pracuje nebo si lakuje nehty najednou není důležité, to je trochu moc těch bodů ne?)
děti s trvalým bydlištěm v Líšni s odloženou školní docházkou + 4b
děti s trvalým bydlištěm v Líšni 5 – 6 leté + 3b
děti s trvalým bydlištěm v Líšni 4 – 5 leté + 2b
děti s trvalým bydlištěm v Líšni 3 - 4 leté + 1b
Jediné skutečně férové kritérium pro dítě, zdůrazňuji pro dítě, ne pro rodiče, je věk. Myslím, že ombudsman se touto problematikou zabýval dost důkladně.
Odhaduji že těch 50 dětí, které v Líšni místo pro příští rok neseženou budou starší děti, které mají handicap - mladšího sourozence nebo rodiče v pronájmu, kterým majitel nedovolil přihlásit si trvalý pobyt. Školka se stala opět sociálním zařízením. Na pískovišti si dál budou hlídat maminky starší dítko aby s kočárkem odsvištěly do Lidlu nebo Alberta. Mezi krmením. Mají smůlu, že jsou funkční rodina, to je taky handicap.
Jak se pozná samoživitelka?
Jak se pozná samoživitelka? Že díte nemá napsaného otce v rodném listě? Nebo že rodiče nejsou sezdání? Chápu, že nekteré maminky opravdu partnera nemají, na díte/děti jsou samy,potřebují do práce. Na druhou stranu kolik párů nevstupuje do manželství...takže se to dá krásně zneužit, nebo jak se to "samoživitelství" ověřuje?
jo tak stat podporuje rodiny
o tak stat podporuje rodiny - kdyz jste legalne manzele, nic nedostanete, kdyz jste "pritelkyne", dostanete...
poděkování
Velice děkujeme za obsáhlou úvahu, vážíme si toho, že jste ochotna formulovat a vyjádřit své názory. Když čtu Váš text, vrtá mi hlavou, proč se podobným způsobem nezabývá problémem třeba šéfka Školské a kulturní komise paní Ing. Eva Svobodová /ODS/. Myslím že by Líšni prospělo, kdyby na svých postech byli lidé, kteří jsou ochotni se zabývat problémy, které zde vznikají a řešit je..... Je mi velice líto, že tyto cenné podněty z portálu nemá kdo "zpracovávat" - vyhodnocovat, činit z nich závěry, hledat řešení... myslím, že by to byla pěkná práce - kdybych se uměla "rozčtvrtit", tak bych to udělala.
Ještě jednou děkuji a mám malou prosbu - ráda bych znala i Vaše jméno.
Pavla Dombrovská
divadlo Líšeň, portál vlisni.cz, o.s. Líšeň sobě
pavla@divadlolisen.cz
www.vlisni.cz
www.divadlolisen.cz
poděkování
Velice děkujeme za obsáhlou úvahu, vážíme si toho, že jste ochotna formulovat a vyjádřit své názory. Když čtu Váš text, vrtá mi hlavou, proč se podobným způsobem nezabývá problémem třeba šéfka Školské a kulturní komise paní Ing. Eva Svobodová /ODS/. Myslím že by Líšni prospělo, kdyby na svých postech byli lidé, kteří jsou ochotni se zabývat problémy, které zde vznikají a řešit je..... Je mi velice líto, že tyto cenné podněty z portálu nemá kdo "zpracovávat" - vyhodnocovat, činit z nich závěry, hledat řešení... myslím, že by to byla pěkná práce - kdybych se uměla "rozčtvrtit", tak bych to udělala.
Ještě jednou děkuji a mám malou prosbu - ráda bych znala i Vaše jméno.
Pavla Dombrovská
divadlo Líšeň, portál vlisni.cz, o.s. Líšeň sobě
pavla@divadlolisen.cz
www.vlisni.cz
www.divadlolisen.cz
Vyslechla jsem si celou
Vyslechla jsem si celou debatu. Moje dítě se v přijímacím řízení umístilo do patnáctého místa pod čarou v přijímacím řízení, nicméně jsem doma s dalším dítětem. Doufám, že se situace při přijímání na nová místa nezvrhne podle diskuze a prohlášení, že ředitelky nejsou povinny dodržovat kritéria, která nastavil MMB a nebudou přijaty všechny děti "ze sociálních důvodů na hlídání" a ty starší "na vzdělání" zůstanou doma.
Rodič na MD dovolené s dalším dítětem nemá problém dělat 8x denně příkrmy a kašičky a staršímu normálně vařit, výchova se smršťuje na "nezdržuj, nekřič, pojď jdeme ven - nakoupit". On se ten čas té maminky doma jaksi nezdvojnásobí, jen prostě toho staršího odsune (chtě-nechtě, přebalovat musíte, krmit, uspávat, hlídat lezoucí, uklízet, jejda manžel, ten tu taky bydlí, musíte) na vedlejší kolej a věnuje mu cca jen 20-30% času s porovnáním pokud je doma jen jedno dítě. Bohužel maminky, co mají doma druhé dítko na diskuzi nebyly - předpokládám ze stejného důvodu jako já - se dvěma dětmi vydržet nerušit a vnímat diskuzi se dá opravdu jen chvilku.
Nicméně názor většiny těchto rodičů je stejný jako ombudsmana - starší děti doma by potřebovaly pravidelnou terapii na zvednutí sebevědomí.